Remarketing w digital marketingu to jedno z bardziej tajemniczych pojęć. Korzystają jednak z niego od dłuższego czasu regularnie specjaliści i osoby doskonale znające tę branżę – i nie dzieje się to bez przyczyny. Remarketing jest jednym ze skuteczniejszych sposobów reklamy w sieci a w tym tekście postaram się odpowiedzieć na wszystkie najważniejsze pytania związane z reklamą wtórną aby móc skorzystać z tego rozwiązania w pełni świadomie.
Czym jest remarketing?
Remarketing to sposób reklamy w internecie który polega na publikowaniu przekazu reklamowego osobom które były już na naszej stronie internetowej i weszły z nią w interakcje. Jest to tzw. reklama wtórna kierowana do osób które znają już naszą markę. Opiera się ona o techniczne rozwiązanie pozwalające oznaczać takie osoby a następnie emitować im reklamę w popularnych systemach reklamowych.
Remarketing jest jedną z najbardziej zaawansowanych strategii reklamy internetowej, która wymaga szczegółowych i precyzyjnych działań. Jest to jednak strategia sprawdzona, a także szeroko wykorzystywana przez najpopularniejsze systemy reklamowe, liczne agencje marketingowe czy specjalistów.
Celem remarketingu jest dotarcie do konkretnej grupy odbiorców – osób zainteresowanych daną kategorią tematyczną które dodatkowo zetknęły się już z naszą marką. Dotarcie do takich osób pozwala na zaprezentowanie im indywidualnego i dedykowanego przekazu reklamowego co daje szereg korzyści. Finalnie remarketing ma zwiększać sprzedaż i zyski.
Od praktycznej strony remarketing polega na zbieraniu informacji o osobach które weszły na naszą stronę internetową lub w konkretne miejsce w sieci związane z naszą marką np. na stronę w social mediach itp. Następnie remarketing zakłada wyemitowanie reklamy lub reklam do tej grupy odbiorców których wspólną cechą jest interakcja z naszą marką. Reklamy możemy emitować im na różne sposoby poprzez różne systemy reklamowe ale głównym mianownikiem remarketingu jest dotarcie do osób które były już na naszej stronie internetowej.
Działanie takie jest w pełni uzasadnione z uwagi na możliwość łatwiejszego przekonania osób znających już naszą markę do zakupów. Osoby takie przeważnie jest łatwiej przekonać aby zaufały marce nawet średnio lub słabo znanej aniżeli skorzystały z usług nieznanych marek. Remarketing może dotyczyć zarówno jedynie samego wejścia na naszą stronę internetową jak i wykonywania konkretnych aktywności na witrynie np. przeglądania konkretnych części serwisu lub wkładania produktów do koszyka.
Praktyczne działanie remarketingu polega na zainstalowaniu w kodzie HTML naszej strony internetowej kawałku kodu HTML pobranego z danego systemu reklamowego. To dzięki niemu dany system reklamowy wie jakie osoby weszły na naszą stronę internetową. Ogólnie można używać kilku kodów HTML – pikseli dla różnych systemów reklamowych jednocześnie. Gdy systemy reklamowe zbiorą dane i utworzą listę osób odwiedzających naszą stronę internetową możemy ją również targetować dodatkowo w standardowy sposób określając poszczególne parametry które muszą spełniać nasi odbiorcy aby mogli zobaczyć naszą reklamę. Po uruchomieniu reklamy oraz wybraniu odpowiedniej grupy docelowej, jeśli użytkownicy naszej strony internetowej wejdą na Facebooka, Instagrama czy do wyszukiwarki Google będą widzieli reklamę naszego sklepu internetowego. Reklama jest możliwa w tych wszystkich miejscach za które odpowiadają konkretne systemy reklamowe.
Jakie korzyści daje reklama wtórna
Remarketing to wiele korzyści, nad którymi warto się pochylić i poświęcić im nieco więcej czasu. Z pewnością gdy poznamy je oraz możliwości jakie otwiera przed nami remarketing, będzie nam znacznie łatwiej podjąć pozytywną decyzję o jego wdrożeniu i postawieniu na taki typ reklamy.
Skuteczność reklamy wtórnej to pierwsza korzyść dla której warto stawiać na ten typ reklamy. Jest to efektywny oraz skuteczny sposób promowania naszej marki w internecie. Został on już sprawdzony przez wiele firm i kampanii reklamowych a także pozwala osiągać często dużo lepsze efekty aniżeli przy reklamie kierowanej do wszystkich osób. Dzięki remarketingowi możemy zatem realnie zwiększyć skuteczność naszych działań reklamowych, a co za tym idzie zyski. Skuteczność marketingu wtórnego wynika ze wszystkich dalszych korzyści a także swojej nietypowej charakterystyki.
Możliwość utworzenia specjalnego przekazu reklamowego dla konkretnej grupy odbiorców to kolejne plus remarketingu. Reklamując się przeważnie w internecie, musimy brać pod uwagę wiele kompromisów a reklama musi być uniwersalna. Nie wpływa to najlepiej na skuteczność reklamy i ilość konwersji. Kierując jednak reklamę do grupy osób które były już na naszej stronie internetowej i znają naszą markę remarketing jest dużo skuteczniejszy od uniwersalnego marketingu. W takim przekazie reklamowym możemy użyć odpowiednich argumentów lub zaoferować konkretną usługę czy promocję. Kierując spersonalizowany przekaz reklamowy do grupy osób które mają konkretną wspólną cechę, z pewnością będzie zawsze skuteczniejszym sposobem reklamowym niż emitowanie ogólnych reklam.
Remarketing to również kwestie wizerunkowe poza pozyskiwaniem klientów i skutecznością tego sposobu reklamy. Regularnie emitując przekaz reklamowy osobom które znają już naszą markę budujemy pozytywny wizerunek a także zwiększamy wiarygodność naszej marki. Odbiorcy mają wrażenie iż marka jest profesjonalna gdyż regularnie promuje się w internecie. Pomagają w tym też ciekawe materiały reklamowe docierające do naszych odbiorców. Mają oni również wrażenie iż marka co pewien czas aktualizuje swoje treści reklamowe.. Użytkownicy wraz z biegiem czasu będą zatem odbierali naszą markę coraz lepiej. Przełoży się to na zaufanie czy wiarygodność naszej firmy które tak trudno zdobyć tradycyjnymi sposobami.
Remarketing to również doskonała możliwość na regularne przypominanie o naszej marce naszym użytkownikom którzy byli już na naszej stronie internetowej i często kupowali na niej produkty czy usługi. Przypomnienie naszej marki ma za zadanie wytworzyć więź z odbiorcą a także zwiększać świadomość naszej marki w użytkownikach. Regularnie pojawiające się reklamy osobom które znają już naszą markę będą kierowały pozytywny wizerunek a także nie dadzą o niej zapomnieć. Dzięki temu osoby widzące reklamy znajomej firmy będą do niej bardziej przywiązani i w przyszłości przełoży się to na wybór tej marki.
Plusem o jakim należy wspomnieć przy temacie remarketingu jest również to iż remarketing jest bardzo łatwy we wdrożeniu i nie potrzebujemy pomocy specjalistów czy przeprowadzania skomplikowanych procedur. Samo osadzenie piksela czyli kodu HTML na naszej stronie internetowej jest prostą i podstawową czynnością. Nie musimy również regulować dodatkowych opłat czy wykonywać dodatkowych czynności z obsługą danych o użytkownikach. To wszystko przekłada się na łatwe uruchomienie remarketingu i korzystanie ze wszystkich zalet. Na rynku istnieje również wiele agencji marketingowych czy interaktywnych które oferują wykonanie remarketingu. Jeśli zatem nie chcemy obsługiwać naszych działań promocyjnych samodzielnie, możemy bardzo łatwo zlecić takie prace w zamian za opłatą.
Remarketing w Google Ads i Facebook Ads
Dwoma najpopularniejszymi systemami reklamowymi w których możemy wdrażać remarketing jest Facebook Ads i Google Ads. Są to systemy reklamowe od Facebooka i Google które umożliwiają reklamowanie się w takich miejscach jak Facebook, Instagram wyszukiwarka Google, YouTube czy strony partnerskie Google.
Chcąc wdrożyć remarketing w tych systemach reklamowych musimy skupić się na jednym dodatkowym, wyróżniającym się elemencie w porównaniu do standardowych kampanii reklamowych. Jest to utworzenie listy remarketingowej czyli listy użytkowników którzy weszli na naszą stronę internetową. Cała kampania reklamowa przebiega w dokładnie taki sam sposób jak oryginalna kampania skierowana do użytkowników wybranych podczas zwykłego targetowania. Podczas remarketingu wybieramy jednak grupę odbiorców którzy odwiedzili już naszą stronę internetową.
Aby jednak móc dokonać wyboru takiej grupy podczas tworzenia kampanii reklamowej Facebook Ads czy Google Ads, wcześniej musimy rozpocząć zbieranie danych na ten temat. Rozpoczyna się ono poprzez zainstalowanie piksela Facebooka lub Google na naszej stronie internetowej. Jest to kawałek kodu HTML śledzący użytkowników którzy wchodzą na naszą stronę internetową. Jego instalacja polega na pobraniu go z systemu reklamowego a następnie zaimplementowaniu w nagłówku strony głównej w kodzie HTML. Cała procedura jest niezwykle prosta i powinna poradzić sobie z nią każda osoba potrafiąca obsługiwać system reklamowy. Poszczególne systemy dają również alternatywne wersje aplikacji piksela.
Po zainstalowaniu piksela śledzącego na naszej stronie internetowej konkretny system reklamowy rozpoczyna zbieranie danych o naszych użytkownikach. Dzieje się to na podstawie indywidualnego identyfikatora przypisanego konkretnemu użytkownikowi. W internecie na podstawie user ID Facebook lub Google rozpoznają te osoby na swoich portalach.
Jak możemy wykorzystywać remarketing
Remarketing możemy wykorzystywać na kilka sposobów i wdrażać go w kilku konkretnych cech. Przede wszystkim będzie to chęć domknięcia sprzedaży i postawienie “kropki nad i” czyli nakłonienie odbiorców którzy zastanawiają się nad zakupem naszego produktu. Jeśli porównują kilka marek a my będziemy intensywnie się im przypominali poprzez reklamy istnieje duża szansa iż skorzystają właśnie z naszego produktu.
Remarketing możemy wykorzystywać również stricte do targetowania odbiorców. Jeśli szczególnie w naszej branży liczba odbiorców jest mała i każda osoba spełniająca konkretne warunki np. zainteresowań jest na wagę złota, w ten sposób możemy stworzyć bazę osób które mają niszowe zainteresowania lub są rzadką grupą odbiorców.
Remarketing może służyć również jako jedna z uzupełniających metod promocji w internecie. Ma ona swoje zalety i warto wziąć ją pod uwagę gdy określamy główną strategię reklamową w internecie dla naszej marki.