Prowadzenie bloga firmowego. 5 Elementów o które musisz zadbać, prowadząc bloga własnej marki!

Pomysły na ciekawe tematy, które będziemy poruszali na naszym blogu marki to nie gwarancja sukcesu jego prowadzenia a jedynie mała składowa. Jak mogłoby się wydawać, ciekawe wpisy nie są wystarczające, aby odnieść sukces w prowadzeniu bloga. Na to składa się dużo więcej elementów, o które również musimy zadbać i o których często nie zdajemy sobie sprawy. Poniżej chciałbym Ci zaprezentować 5 elementów, o jakie należy dbać, prowadząc bloga własnej marki, aby przyciągnąć użytkowników i skłaniać ich do pozostania stałymi klientami.

Regularność publikowania

Pierwszym elementem prowadzenia bloga firmowego jest regularne publikowanie. Jest to podstawowa rzecz, która sprawia, że prowadzenie bloga ma w ogóle sens i może wynieść go równocześnie na dużo wyższy poziom. Odbiorcy, oceniając różne blogi przede wszystkim patrzą na to jak często publikowane są na nich treści. Jest to ważny sygnał dla nich, że marka działa aktywnie, a także stara się dostarczać im aktualność informacji.

Mówiąc o regularności publikowania, kluczowymi czynnikami są częstotliwość dodawania contentu, a także stabilność pojawiania się go na naszej stronie internetowej. Im, zatem częściej i regularniej będziemy publikowali wpisy blogowe tym lepszą ocenę w oczach naszych odbiorców uzyskamy. Idealnym rozwiązaniem byłoby publikowanie treści np. codziennie w tych samych godzinach. Dzięki temu odbiorcy mieliby pewną stałą i mogliby się pojawiać na naszym blogu w określonych porach, wiedząc, że czeka już na nich nowy wpis. Prowadząc biznes nie jest to jednak łatwe — zwłaszcza jeśli staramy się publikować długie, a także merytoryczne treści.

Podpowiedź: Jeśli działamy w branży, gdzie publikujemy zaawansowany content i nie możemy przygotowywać go co kilka dni z uwagi na jego obszerność, warto dzielić go najmniejsze części lub publikować krótsze posty. Z pewnością będzie to dużo korzystniejsze, aniżeli opublikowanie jednego rozbudowanego artykułu raz w miesiącu.

Choć nie ma jednej konkretnej wartości, którą powinniśmy się sugerować, mówiąc o regularności prowadzenia bloga, warto, aby wpisy pojawiały się na nim przynajmniej 2 razy w tygodniu. Powinny być to również stałe dni, a nawet godziny. Możemy osiągnąć to poprzez ustawienie automatycznej publikacji, którą zaplanujemy do przodu nawet na wiele tygodni. Dzięki temu nie będziemy musieli w danym dniu logować się do systemu blogowego i publikować treści samodzielnie. Wszystkie najpopularniejsze systemy CMS oferują takie rozwiązanie, a więc nie powinniśmy mieć z tym elementem żadnego problemu.

Porada: Aby mieć dobry punkt odniesienia i trafnie oszacować, co jaki czas powinny pojawiać się nowe posty na naszym blogu, dobrym pomysłem jest sprawdzenie blogów konkurencyjnych marek, z którymi będziemy rywalizowali w danej branży tematycznej. Dzięki temu dowiemy się, w jakim odstępie czasowym i w jaki sposób one publikują content. Będziemy mogli zatem stworzyć lepszy plan i publikować wartościowe treści częściej i regularniej od nich.

Jakościowe wpisy

Zdecydowanie najważniejszym czynnikiem, o którym musimy zadbać, jeśli prowadzimy bloga marki jest jakość wpisów, które dodajemy na niego. To właśnie od nich będzie zależała główna ocena bloga i to, czy będzie cieszył się on popularnością. To właśnie jakość dodawanych treści sprawia, że użytkownicy wracają do niego, poszukują na nich informacji i staje się on ich miejscem informacji w sieci. Przez wiele osób jest to bardzo pomijamy i lekceważony czynnik, gdyż publikują jedynie treści średniej jakości i nie dbają o to, aby wyróżniały się jakością na tle innych blogów.

Chcąc stworzyć jakościowe wpisy, przede wszystkim powinniśmy zadbać o to, aby tematy były aktualne i równocześnie ponadczasowe. Powinny odpowiadać na potrzeby naszych czytelników, a artykuły powinny być przydatne dla nich przez wiele kolejnych miesięcy, czy nawet lat. Powinny także posiadać charakter poradnikowy, a także dawać konkretne wartości odbiorcom. Muszą być także dostosowane do odpowiedniej grupy docelowej, czyli być pisane odpowiednim językiem i mieć odpowiednią długość czy styl.

Same treści powinny być również jakościowe pod kątem technicznym. Nie powinny zawierać błędów zarówno ortograficznych, jak i merytorycznych, a także powinny być odpowiednio przedstawione na naszym blogu. Zapewni to czytelne formatowanie, używanie linków wewnętrznych i wychodzących czy dodatkowych elementów w postaci zdjęć, animacji, prezentacji itd.

Co ważne, treści możemy tworzyć zarówno samodzielnie, jak i możemy pozyskiwać je od specjalistów np. copywriterów, w agencjach marketingowych czy u grafików. Na rynku istnieje wielu freelancerów, a także agencji specjalizujących się w content marketingu i tworzeniu treści. Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie treści przez nas samych, gdyż wiemy wtedy, czego konkretnie oczekujemy i dołożymy wszelkich starań, aby treści były dostosowane do naszego bloga. Jeśli jednak z jakichś względów nie możemy sami stworzyć jakościowych treści, warto udać się do specjalistów. W zamian za opłatą stworzą oni jakościowy content, który będziemy mogli publikować na naszym blogu.

Publikowanie jakościowego contentu wpływa również na pozycjonowanie strony internetowej. Wiele osób nie zwraca na to uwagi, skupiając się jedynie na przedstawieniu treści najlepiej dostosowanych do użytkowników. Jeśli jednak będziemy pobudowali jakościowy i zoptymalizowany content na naszym blogu, wyszukiwarka Google z pewnością to doceni. Posiada ona aktualnie wiele zaawansowanych algorytmów, które potrafią oceniać jakość dodawanych treści, a dzięki temu będziemy mogli być lepiej widoczni wyszukiwarce Google. Aby to osiągnąć, wystarczy wdrożyć podstawową optymalizację SEO która podkreśli jakość wpisów.

Oryginalny content

Ciekawym aspektem, który również powinniśmy wziąć pod uwagę, gdy prowadzimy bloga marki, jest publikowanie oryginalnych form contentu. Bardzo często skupiamy się jedynie na treściach pisanych i nieco rzadziej prezentujemy grafiki. Oprócz tych dwóch typów treści istnieje także wiele innych, które są rzadko spotykane i które z pewnością będą efektowną ozdobą naszego bloga. Będą również z ciekawości przyciągały nowych odbiorców, a także pozwalały często w lepszy sposób zaprezentować dane zagadnienie. O jakich, zatem oryginalnych treściach możemy mówić?

Do oryginalnych treści możemy zaliczyć różnego rodzaju animacje, prezentacje czy elementy interaktywne. Możemy równość zaliczyć do nich zdjęcia 360 stopni i video 360 stopni. Są to tradycyjne materiały graficzne i wideo, po których możemy dodatkowo rozglądać się dookoła w trakcie ich przeglądania. Ciekawym oryginalnym typem contentu będzie również webinarium, czyli transmisja live na żywo. Mogą być to zarówno luźne spotkania z odbiorcami umieszczane po zrealizowaniu spotkania live na stronie, a także wykłady, seminaria czy studia przypadków. Możemy sięgać również po wirtualny spacer i w ten sposób prezentować naszym odbiorcom konkretne miejsca. Content to również nagrania audio, czyli np. podcasty.

Oryginalny content warto zatem jak najczęściej umieszczać i wplatać między tradycyjne treści, które będą podstawą każdego bloga. Nie powinniśmy traktować tego typu treści konkurencyjnie do treści pisanych a jako ciekawe urozmaicenie, które powinno stale pojawiać się na naszej stronie internetowej. Dość trudno wyobrazić sobie zastąpienie tradycyjnych treści tylko i wyłącznie tymi oryginalnymi, ale częste okraszanie ich różnymi innymi typami contentu będzie jak najlepszym pomysłem.

Bonusy dla czytelników

Ważną częścią prowadzenia bloga marki, o której musimy pamiętać jest to, aby uhonorować naszych czytelników. Powinni czuć się oni wyjątkowi, a także dużo lepiej, niż na innych blogach prowadzonych w sieci. Wyróżnianie to pozwoli również wyróżnić się nam i przyciągnąć dużą ilość stałych czytelników. Najlepiej wyróżnienie takie okazywać poprzez bonusy, promocje czy zniżki oferowane jedynie czytelnikom bloga. Nie powinniśmy umieszczać ich również na innych naszych kanałach społecznościowych, aby w ten sposób stworzyć z bloga prestiżowe miejsce, do którego będą tłumnie przybywali nasi fani.

Angażowanie odbiorców

Ważnym aspektem prowadzenia bloga jest również pamiętanie o samych użytkownikach. Powinniśmy ich angażować i przywiązywać do naszej marki przy każdej, dostępnej, możliwej okazji. Dzięki temu zyskamy grono wiernych fanów, którzy będą powracali na bloga, a także korzystali z usług naszej firmy. Samo angażowanie odbiorców nie jest trudne czy kłopotliwe a posiada wiele zalet.

Przede wszystkim angażowanie odbiorców sprawi, iż blog stanie się dla nich znacznie atrakcyjniejszy – często atrakcyjniejszy też od innych zewnętrznych blogów. Odbiorcy z pewnością poczują się docenieni, jeśli zaproszeni do interakcji z naszą marką a także będą chcieli uczestniczyć w jego życiu. Jeśli przywiążą się do naszej marki, będą również wybierali w pierwszej kolejności produkty i usługi które świadczymy, nie szukając innych opcji.

Angażować odbiorców możemy na różne sposoby. Przede wszystkim możemy spytać ich, jakie tematyki chcą, aby były poruszane na naszym blogu. Możemy również nawet współtworzyć z nimi materiały, które następnie będziemy publikować na naszej stronie internetowej. Kolejnym dobrym sposobem jest organizowanie konkursów. Możemy zatem wymyślać różnorodne konkursy z nagrodami, w których będą mogli wziąć udział nasi czytelnicy. Warto jednak wyznaczać zadania, które będą wymagały np. stworzenia pracy konkursowej lub nieco zachodu, aniżeli jedynie zgłoszenia się do konkursu. Możemy oferować nagrody – zarówno rzeczowe, jak i w postaci zniżek, kodów promocyjnych czy bonusów. Jednym z ciekawszych sposobów jest przeprowadzanie ankiet, gdzie nasi czytelnicy będą mogli wyrażać zdanie na konkretne tematy.

Na naszym blogu powinny pojawiać się zatem różnorodnym “premie” dla czytelników. Możemy zamieszczać je regularnie do każdego wpisu lub co pewien czas np. w piątki. W ten sposób możemy przeznaczać pewną pulę środków reklamowych i prezentować z nich bonusy dla naszych czytelników. Będzie to ciekawa zamiana środków o przeznaczeniu reklamowym. Często takie przyciąganie klientów do naszej marki może okazać się dużo efektywniejsze, niż przeznaczanie konkretnej sumy na działania z reklamowe. Przeciąganie bonusami może stać się również naszym znakiem rozpoznawczym, gdyż niewiele marek decyduje się na tak hojne nagradzanie swoich użytkowników i przeważnie nie daje im żadnych wymiernych korzyści płynących z czytania bloga.