Jak zacząć zarabiać na copywritingu? Podstawy zarabiania przez internet

Słowo pisane przybiera różne formy. Jednak w świecie marketingu online jest tylko jedna podstawowa i obowiązująca forma, z którą musisz się zapoznać: copywriting. Trzeba przyznać, że copywriting umożliwia zarabianie przez internet, ale do łatwych nie należy – jest to co prawda umiejętność do opanowania, ale wymaga wiele pracy. Jednocześnie ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy, która planuje przyciągnąć ogrom klientów. Od czego należałoby zacząć? Zapoznaj się z dalszą częścią artykułu, aby poznać podstawy copywritingu dla początkujących.

Czym właściwie jest copywriting?

Zacznijmy od samej istoty copywritingu. Oprócz tego, że copywriting to dobry sposób na zarabianie przez internet, to również jeden z najważniejszych elementów skutecznego marketingu online. Copywriting to sztuka pisania materiałów promocyjnych, takich jak reklamy lub artykuły marketingowe. Zadaniem copywritera jest pisanie artykułów promocyjnych, w których zachęca do jakiegoś działania. Niektórzy błędnie interpretują copywriting jako zwyczajową praktykę sprzedaży usług – to coś znacznie większego. Copywriter może pomóc osiągnąć wiele ukrytych celów. Copywriterzy zazwyczaj pracują w agencji reklamowej lub samodzielnie jako freelancer – to bardzo dobry sposób na zarabianie przez internet. Ich zadaniem jest praca z klientami nad opracowywaniem pomysłów i przekazów, które pozwolą na tworzenie skutecznych reklam sprzedaży produktów lub usług. Podczas gdy dyrektor artystyczny w agencji reklamowej zajmie się wizualnymi aspektami kampanii, takimi jak grafika, copywriter skupia się na pracy, jaką jest pisanie artykułów.

Czy copywriting naprawdę jest istotny?

To, że copywriting jest istotny, to mało powiedziane. Niezależnie od tego, jaki cel ma zostać osiągnięty (zwiększenie poczytności bloga, zwiększenie sprzedaży, przyciągnięcie inwestorów) oraz jakie działanie ma zostać podjęte przez czytelników – dobry i solidny copywriting może znacznie przybliżyć czytelnika do konwersji (wykonanie pożądanego działania np. kupna produktu). W 2007 roku odnotowano, że ludzie oglądają średnio 5000 reklam dziennie. Jeśli spojrzeć na eksplozję marketingu i reklamy w ostatnich latach, trudno wyobrazić sobie spadek tej liczby. Jak można sobie wyobrazić, przy rosnącej liczbie codziennych reklam, copywriterzy muszą wyróżniać się swoją pracą. Nie tylko konkurują z tysiącami innych promocji, ale muszą także skupić uwagę odbiorców, co przy takiej porcji serwowanych reklam nie jest proste. Napisany tekst musi przyciągać uwagę szybko, a przed wszystkim skutecznie.

Ważne wskazówki dla początkujących

Copywriting to dobry pomysł na zarabianie przez internet, ale jak we wstępie wspomniano – pisanie artykułów reklamowych może sprawiać pewną trudność. Tekst musi wnosić istotną wartość, jednocześnie musi być chwytliwy i kuszący, a wszystko to bez przekraczania cienkiej linii, jaką jest brzmienie jak sprzedawca. Jednak dzięki kilku przydatnym wskazówkom, prawie każdy może spróbować swoich sił w tej dziedzinie. Oto najważniejsze z nich.

1. Zajmij się problemami klientów

Najważniejszą umiejętność, jaką powinien mieć copywriter, jest zrozumienie problemów odbiorców. Ludzie wyświetlają kolejną reklamę i ostatecznie kupią oferowany produkt, ponieważ mają już wszystkiego dosyć. Chcą w jak najszybszy sposób rozwiązać problemy, jakie napotykają – czyli zbyt wiele produktów do obejrzenia, zgubienie kierunku potrzeb w związku z ilością oferowanych produktów i ostateczny brak zdecydowania. Sukcesem copywritingu, a także całego marketingu, będzie skuteczne przekonanie innych, że rozwiążesz ich problemy.

2. Pisz tak, jakby odbiorcy byli z Tobą

Teksty powinny być pisane tak, jakby osoba, do której są kierowane, siedziała naprzeciwko piszącego. Co to znaczy? Autor tekstu powinien znać ich zainteresowania, styl życia i obawy czytelnika. Powinien jej wysłuchać, zwracać uwagę na istotne problemy, obserwować reakcje i znać czynniki motywujące. Oczywiście, tak naprawdę nie można siedzieć indywidualnie z każdym czytelnikiem. Ale dzięki ukierunkowanym badaniom można dowiedzieć się o docelowych odbiorcach. Kiedy już naprawdę zrozumiesz swoich odbiorców, możesz pisać do ich serc i umysłów, a nie tylko o sobie lub swojej firmie.

3. Zacznij od pierwszego zdania

Może się to wydawać zbyt banalne. Jednak sztuka pisania idealnego nagłówka lub pierwszego zdania opisu w sposób właściwy (odpowiednie przekazanie zalet produktu lub stworzenie fascynującego wezwania do działania) jest naprawdę trudna. Każdy dobry copywriter ma jeden główny cel – przyciągnięcie uwagi do pierwszego zdania. Dlaczego to jest tak ważne? Ponieważ celem pierwszego zdania jest odczytanie drugiego zdania – i tak dalej, w dół śliskiej zjeżdżalni, która prowadzi do szczegółowy oferty i sprzedaży. To niezwykle cenny sposób tworzenia struktury każdego tekstu i jest kluczowy dla pisania, mającego na celu przekonanie czytającego do wykonania jakiejś akcji.

3 najważniejsze pytania, na które musisz znaleźć odpowiedź

Każdy dobry tekst musi odpowiedzieć na trzy najważniejsze pytania, aby skutecznie przyciągnąć uwagę czytelnika i wyczerpująco przedstawić opisywany temat/produkt oraz zachęcić go do natychmiastowego działania:

  • Dlaczego to, co oferujesz, jest atrakcyjne?
  • Dlaczego miałbym Ci wierzyć?
  • Dlaczego powinienem to teraz zrobić/kupić?

Te trzy pytania stanowią rozwinięcie powszechnego i zasadniczego pytania, na które wszyscy copywriterzy starają się odpowiedzieć: „Dlaczego jesteś najlepszy?”.

Pamiętaj o prawidłowej strukturze tekstu

Pisanie artykułów powinno wiązać się z przestrzeganiem kilku kluczowych zasad w celu zatrzymania uwagi czytelnika i osiągnięcia zamierzonego efektu:

  1. Zacznij od krótkiego wstępu. Gdy chcesz zachęcić odbiorców do przeczytania tekstu, musisz w nim nakreślić co ma nadejść – czytelnicy powinni uzyskać prostą i jasną informację, co znajdą w przedstawianym artykule. Należy wyjaśnić, jakie produkty lub usługi będą omawiane, gdzie mogą uzyskać do nich dostęp (w tym we.zwanie do działania), jakie korzyści im to przyniesie, dla kogo jest to istotne (czy to produkt dla nich, czy będzie dobrym pomysłem na prezent dla przyjaciół lub rodziny) i kiedy powinni działać (jaki jest limit czasu, by skorzystać z danej oferty).
  2. Ogranicz akapity do maksymalnie trzech lub czterech wierszy. Jeśli tekst ma różne sekcje, postaraj się, aby były one jak najkrótsze. Użyj podtytułów, aby wyraźnie podzielić sekcje. 
  3. Dobry tekst jest napisany jasnymi, zwięzłymi, zrozumiałymi słowami. Częścią jasnego pisania jest używanie słów, które wszyscy czytelnicy mogą zrozumieć. Nie próbuj imponować ludziom swoim słownictwem ani brzmieć inteligentnie, ponieważ to w efekcie może odstraszyć czytelnika.
  4. Zawsze dziel długie zdania na akapity – zachowaj czytelność. Jeśli Twój tekst jest pisany dużymi grupami, Twoi odbiorcy wyłączy się, nie będą chcieli czytać dużej ilości tekstu. Jeśli nie można tego uniknąć, spróbuj dodać obrazy i wypunktowania, aby był bardziej wciągający i wyróżnij każdy ważny punkt. Musisz również wziąć pod uwagę, że wiele osób czytających Twój artykuł będzie go tylko pobieżnie przeglądać. Jeśli dodasz do niego wypunktowania/listy numerowane, wtedy będziesz pewny, że zatrzymają wzrok właśnie na tych najważniejszych punktach, podczas przeglądania tekstu. Dobrym sposobem na to jest również użycie nagłówków pośrednich lub podkreślenie głównych punktów pogrubionym tekstem.
  5. Uwzględnij śmiałe wezwania do działania. Powiedz odbiorcom, co muszą zrobić dalej i dlaczego przyniesie im to korzyści. Jeśli wcześniej wyznaczyłeś sobie cel, wiesz dokładnie, co chcesz, aby wiedzieli, czuli i robili, gdy przeczytają Twój tekst. Powiedz im, co chcesz, aby zrobili TERAZ, używając czasowników i aktywnego języka, aby dodać poczucie pilności, a także usunąć z nich jakieś ryzyko – jeśli rozwiązujesz ich problem. Pisząc wezwanie do działania, pamiętaj, że Twoi odbiorcy nie będą chcieli żadnych zobowiązań, więc używaj słowa takiego jak „spróbuj”, „przekonaj się”, „sprawdź”. Czytelnicy do działania potrzebują wezwania do natychmiastowości, więc dodaj terminowe słowo, takie jak „teraz” lub “dzisiaj”.

Końcowe przemyślenia

Copywriting to umiejętność, której prawie każdy może się nauczyć, ale niewielu potrafi naprawdę opanować. Jednak tak jak w przypadku wszystkiego w życiu, to nie powinno powstrzymywać Cię od wypływanie na jego szerokie wody. Skoncentruj się na budowaniu solidnych podstaw dla swojego copywritingu. Uwzględnij wartościowe formuły, poznaj swoich klientów, a przede wszystkim – mów ich językiem w swoich artykułach aby osiągnąć zamierzony cel.

Pozostaw komentarz