E-commerce – Dowiedz się, ile kosztuje założenie sklepu internetowego i o jakich wydatkach musisz pomyśleć przed jego utworzeniem

Założenie sklepu internetowego dla wielu osób jest bardzo ciekawym sposobem na biznes i zarabianie pieniędzy. Coraz częściej sposób ten staje się alternatywą dla tradycyjnej pracy, a wiele osób decyduje się sprzedawać różnorodne produkty w internecie. Ale czy tak do końca wiemy, ile kosztuje założenie sklepu internetowego i o jakich wydatkach musimy pamiętać, planując taki krok? W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze wydatki, z którymi będziemy musieli się zmierzyć, otwierając własny sklep internetowy.

Strona WWW

Pierwszym elementem, o jaki musimy zadbać kiedy chcemy otworzyć nasz własny sklep internetowy, jest strona WWW biznesu. Wydatki na stronę internetową, mogą wahać się od 200 zł do nawet kilkunastu tysięcy zł. Stworzenie strony internetowej będzie jednym z ważniejszych wydatków, gdyż to właśnie od niego będzie zależało, w jaki sposób będziemy działali na rynku.

Przede wszystkim do dyspozycji mamy tanie kreatory witryn, gdzie stronę internetową stworzymy samodzielnie w cenie kilkuset złotych. Opcjonalnie nie będziemy musieli płacić już dalszych abonamentów lub będziemy musieli miesięcznie utrzymywać stronę za kilkadziesiąt złotych. Rocznie koszt utrzymania profesjonalnej strony z własną domeną i małym hostingiem będzie kosztem ok. kilkuset złotych. Bardziej zaawansowaną formą tworzenia sklepów internetowych jest zamówienie jej u profesjonalistów. Koszt wykonania samego projektu będzie opiewał na sumy od kilkuset złotych do kilku tysięcy, a w cenie ok. 100 zł będziemy musieli dodatkowo wykupić domenę oraz hosting na rok. Jeśli będziemy chcieli jednak stworzyć duży, profesjonalny i zaawansowany sklep internetowy będziemy musieli skorzystać z usług agencji interaktywnych oraz marketingowych. Projekt sklepu internetowego – niezależnie od tego, czy zostanie utworzony na platformie sprzedażowej, czy jako oddzielna witryna, będzie z pewnością kosztował powyżej 1000 zł, a nierzadko górna granica takiego projektu zakończy się na kilkunastu tysiącach złotych.

Jeśli sami nie znamy się na prowadzeniu strony internetowej, będziemy musieli również doliczyć miesięczny koszt obsługi naszej witryny. Zatrudnianie webmastera to koszty od kilkudziesięciu do kilkuset złotych miesięcznie. Osoba ta będzie naprawiała stronę, edytowała ją, a także wprowadzała nowe funkcjonalności.

Towar i magazyn

Kolejnym typem wydatków, z jakimi będziemy mieli do czynienia, jeśli chcemy założyć własny sklep internetowy jest zakup towaru oraz jego magazynowanie. Koszt zatowarowania magazynu będzie zależny, od tego na jak dużą skalę zdecydujemy się działać, a także jak drogie będą nasze produkty, którymi zamierzamy handlować. Pewnego rodzaju rozwiązaniem jest tutaj dropshipping, czyli zamawianie towaru bezpośrednio od producenta do naszego klienta bez samodzielnego przechowywania, jeśli ten zakupi produkt w naszym sklepie internetowym. Zawsze jednak będziemy mogli skorzystać z takiej opcji w formie małego udogodnienia, a przeważnie będziemy musieli zakupić towary samodzielnie, zapakować w obrandowane opakowania i wysłać w krótkim czasie.

Miejsce magazynowe to również dość spory wydatek. Będziemy musieli zapewne wynająć magazyn, powierzchnię biurową lub zakupić namioty magazynowe, które postawimy na naszej działce. Rzadko dobrym rozwiązaniem jest przechowywanie towarów, które będziemy sprzedawali w naszym domu, gdyż może być to zbyt mały magazyn, a miejsce przechowywania może powodować problemy. W garażu z kolei nie będzie odpowiedniego miejsca dla naszych towarów, które nie lubią wilgoci niskich temperatur.

Wynajęcie zewnętrznego magazynu będzie możliwe, już od kilkuset złotych miesięcznie. Chcąc z kolei zainwestować w namioty do przechowywania towaru na naszej działce, będziemy musieli liczyć się z wydatkiem od kilkudziesięciu złotych za jeden namiot. Potrafią one jednak kosztować nawet do kilku — kilkunastu tysięcy złotych za konstrukcję.

Reklama

Kolejnym wydatkiem, z którym będziemy musieli się zmierzyć, będą reklamy naszego biznesu. Marketing jest obowiązkowym elementem, dzięki któremu możemy pozyskiwać klientów. Reklamę w sieci w pewnym wykresie możemy przeprowadzać za darmo, ale przy chęci rozwoju sklepu internetowego będziemy musieli poświęcać przynajmniej kilkaset złotych miesięcznie na przeprowadzenie kampanii reklamowych, marketing szeptany, prowadzenie mediów społecznościowych, czy inne działania promocyjne. Koszty związane z reklamą będą uzależnione od tego, na jak dużą skalę będziemy chcieli działać, a także w jakim biznesie będziemy funkcjonowali i jaki cel będziemy chcieli osiągnąć. Przykładowo dodanie jednej pozytywnej opinii w internecie marketingu szeptanego to koszt ok. kilku złotych. Cena kliknięcia w link w systemach reklamowych, takich jak Google Ads czy Facebooka Ads będzie wahał się od kilkudziesięciu groszy do nawet kilkunastu złotych. Cena za opublikowanie artykułu sponsorowanego na poczytnym i dużym portalu tematycznym to z kolei koszt ok. kilkudziesięciu – kilkuset złotych.

Prowadzenie działalności

Założenie własnego sklepu internetowego, to nie tylko koszty związane ze stroną internetową czy reklamą, ale także prowadzeniem działalności gospodarczej. Niezależnie od tego, jaką formę działalności wybierzemy i czy będzie to duża firma, czy jednoosobowa działalność gospodarcza, będziemy musieli płacić podatki, zaliczki na składki społeczne, czy opłatę za obsługę księgową, jeśli samodzielnie nie jesteśmy księgowymi i nie potrafimy jej przeprowadzić. Wiele osób zapomina o tym, że założenie sklepu internetowego i regularne zarabianie pieniędzy w ten sposób będzie wymagało od nas uregulowania sytuacji prawnej. Prowadzenie działalności to również zatrudnienie pracowników, a także wypłacanie im wynagrodzeń. To również może generować spore koszty, zwłaszcza jeśli chcemy działać na dużą skalę.

Najtańsza opcja sklepu internetowego

Jeśli przede wszystkim zależy nam na niskich kosztach założenia sklepu internetowego, istnieje kilka opcji, z których warto korzystać. Przede wszystkim powinniśmy założyć profile i sklepy sprzedażowe na platformach, takich jak eBay czy Allegro. Dzięki temu nie będziemy płacili za stworzenie i utrzymanie własnego dedykowanego sklepu internetowego, a jedynie kilkuprocentową prowizję od sprzedanych produktów. Warto również korzystać z darmowych sposobów reklamy, takich jak reklama na Facebooku, dodawanie wpisów marketingu szeptanego, czy prowadzenie profili social mediach. Możemy również wykorzystywać w dużej części dropshipping, aby obniżyć koszty magazynowania i wysyłki produktów. Cały sklep internetowy powinniśmy również prowadzić samodzielnie, aby nie musieć płacić pensji zatrudnionym osobom. Warto wybierać też najprostsze i najkorzystniejsza opcje opodatkowania.