Dropshipping czyli sprzedawanie przedmiotów, których nie posiadamy. Sprawdź czym jest taki rodzaj handlu, jakie ma korzyści i na czym konkretnie polega

Sprzedawanie przedmiotów, których nie posiadamy, może wydawać się niedorzecznym pomysłem, który co najwyżej może zakończyć się problemami prawnymi. W rzeczywistości jest to jeden z ciekawszych i oryginalniejszych typów handlu, który możemy wykorzystać do otworzenia własnego biznesu. Sprzedawanie przedmiotów, których nie posiadamy, jest możliwe, legalne i co najważniejsze może dawać bardzo duże zyski. Czym jest jeden z najszybciej rozwijających się trendów e-commerce i na czym polega dropshipping? Szczegóły poniżej.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping jest jednym z najszybciej rozwijających się trendów w branży handlu internetowego. Jest to handlowanie rzeczami, których fizycznie nie posiadamy, będąc jedynie pośrednikami między klientem a hurtownią i zarabiając na wystawianiu przedmiotów w sieci na sprzedaż w wyższej cenie, aniżeli są one dostępne w hurtowni. W tym sposobie sprzedaży będziemy prowadzili normalny sklep internetowy z jedyną różnicą, którą będzie wysłanie towaru bezpośrednio z hurtowni lub od producenta do klienta z pominięciem nas. W tym modelu handlu samodzielnie nie kupujemy i nie przechowujemy oraz nie pakujemy i wysyłamy do klienta produktów. Dropshipping jest zatem handlem z pominięciem magazynowania przez nas produktów, które sprzedajemy w sieci.

Dropshipping opiera się na wyszukiwaniu atrakcyjnych ofert produktów wśród hurtowni czy producentów, a następnie wystawianiu ich w sieci detalicznie dla prywatnych odbiorców. W ten sposób handlujemy każdym rodzajem sprzętu czy produktów, które możemy zrealizować z pominięciem osobistej obsługi. Aby prowadzić sklep internetowy w stylu dropshippingowym, potrzebujemy jedynie komputera i dostępu do internetu oraz umiejętności sprawnego poruszania się po internecie. Cały proces polega zaś na znajdowaniu klientów i sprzedaży im produktów, które będziemy zamawiali w hurtowni z bezpośrednią wysyłką do klienta.

Jakie ma korzyści?

Dropshipping ma bardzo wiele zalet i jest niezwykle korzystny pod wieloma względami. Przede wszystkim pozwala na bardzo łatwe zarabianie pieniędzy i usuwa największą oraz najtrudniejszą część logistyczną prowadzenia sklepu internetowego. Nie musimy zatem organizować magazynu ani biura czy miejsca, w którym będziemy przechowywali przedmioty, a także je pakowali i wysyłali. Jest to bardzo duża oszczędność pieniędzy, dzięki czemu możemy sprzedawać produkty w atrakcyjnych cenach. Bardzo często nie możemy konkurować z hurtowniami czy globalnymi markami, które oferują produkty w niezwykle niskich cenach, a więc warto wykorzystać to, oferując je jedynie w nieco wyższych i zarabiając na prowizji, wysyłając sprzęt i produkty bezpośrednio z hurtowni do klienta. Brak konieczności fizycznej obsługi sprzętu czy produktów znacznie ułatwia i upraszcza proces prowadzenia sklepu internetowego, gdzie możemy skupić się jedynie na stworzeniu serwisu sprzedażowego, a także promowania go.

Drugim plusem dropshippingu jest możliwość skalowania biznesu, która praktycznie jest nieskończona. Przy prowadzeniu tradycyjnego sklepu internetowego, ograniczeniem które pojawia się przeważnie bardzo często jest brak gotówki na zatowarowanie naszego sklepu czy brak miejsca na przechowywanie większej ilości produktów. Korzystając z dropshippingu nie mamy tego problemu i możemy do naszego sklepu internetowego dodawać dowolne produkty czy towary w dowolnych ilościach. Daje to nam możliwość nieograniczonego skalowania naszego biznesu internetowego i zarabiania bardzo dużych sum pieniędzy. Jeśli samodzielnie nie będziemy potrafili już obsługiwać naszego sklepu, możemy zatrudnić inne osoby do dodawania ofert a samodzielnie zająć się jedynie ich realizacją.

Bardzo ważną zaletą dropshippingu jest również legalność tego sposobu działania. Do momentu jeśli rzeczywiście nasi klienci, którzy zapłacili za towar otrzymają go, działamy zgodnie z prawem, a znaczenia nie ma to skąd pozyskujemy oraz jak dystrybuujemy towar. Sprzedawanie rzeczy, których nie posiadamy fizycznie, jest również bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób, które chcą wejść w świat e-commerce, ale nie chcą inwestować dużych pieniędzy lub nie mają zaawansowanych umiejętności w tym zakresie czy doświadczenia. W taki sposób będą mogły one rozpocząć działalność i stopniowo przechodzić na sprzedawanie produktów fizycznych.

Jak się go wykonuje w praktyce?

Dropshipping w praktyce polega na założeniu sklepu internetowego oraz pozycjonowaniu strony internetowej. Sklepy internetowe możemy zakładać również na portalach sprzedażowych i aukcyjnych, a także ogłoszeniowych. W tym stylu handlu będziemy zajmowali się głównie dodawaniem oferty do naszego sklepu internetowego oraz wystawianiem produktów za kilka – kilkanaście procent więcej, aniżeli kosztują one w hurtowni lub u dostawcy. Kolejnym działaniem, jakie będziemy musieli wykonywać to promowanie naszego sklepu internetowego, czyli pozycjonowanie strony internetowej, prowadzenie profili w social mediach, dodawanie wpisów w marketingu szeptanego czy prowadzenie kampanii promocyjnych w Google Ads. Musimy również monitorować ceny u dostawców, aby nie zmieniły się one gwałtownie i nie powodowały strat. Ostatnim elementem dropshippingu jest realizacja zamówienia kiedy produkt zostanie sprzedany w naszym sklepie internetowym. Polega ona na zamówieniu danego towaru z wysyłką bezpośrednio do klienta z hurtowni lub od producenta. Chcąc działać w ten sposób, musimy również wyszukiwać najtańszych dostawców na rynku.

Minusy i wady

Dropshipping ma również pewne wady i minusy. Pierwszym z nich jest brak możliwości personalizowania opakowań, w których będziemy dostarczać produkty naszym klientom. Będą one wysyłane w opakowaniach bezpośrednio z hurtowni i nie mamy przeważnie większego wpływu na ich kolor czy brandowanie. Jest to bardzo duży minus jeśli chcemy budować naszą markę na rynku, gdzie brandowanie jest niezwykle ważnym i wręcz podstawowym elementem. Drugim minusem jest brak wpływu na jakość wykonywanej usługi. Zlecając wysłanie towaru bezpośrednio z hurtowni, nie mamy zatem wpływu na to, jak będzie on zapakowany i w jakim stanie dotrze do klienta oraz jak szybko zostanie zrealizowane dane zamówienie. Dropshipping wymaga również częstego monitorowanie zmian cen w hurtowniach oraz u podwykonawców, aby nie sprzedawać produktów za niższą cenę niż obowiązuje ona aktualnie w hurtowni lub u producenta. Jest to szczególnie uciążliwe jeśli do monitorowania mamy bardzo dużą ilość produktów.