Co tak naprawdę kryje się pod skrótem SEO, jak to przełożyć na praktyczne działanie, by osiągnąć zamierzony cel? W sieci krąży dużo informacji na temat optymalizowania. Choć temat jest dość obszerny, a niektóre jego kwestie skomplikowane, to w rzeczywistości nie jest trudny do opanowania. Tak naprawdę podstawy SEO wystarczą do tego, by zoptymalizować swoją stronę internetową i wygenerować na niej oczekiwany ruch. Wystarczy kilka uniwersalnych wskazówek i praktycznych zastosowań.
Kilka słów na temat SEO, co to jest, na czym polega i do czego służy?
Na początek trochę teorii. Search engine optimization to nic innego jak rozwinięcie skrótu SEO, inaczej optymalizacja. Czyli wszystkie działania, które będą dążyły do tego, by nasza strona znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu stanie się ona bardziej widoczna i konkurencyjna dla innych stron. Im wyżej w wynikach wyszukiwania, tym większe prawdopodobieństwo, że potencjalny odbiorca wejdzie właśnie na nią. Dlaczego tak się dzieje? A no dlatego, że świat, w którym żyjemy, stale przyspiesza, mamy coraz mniej czasu, a czas to pieniądz. Dlatego właśnie pierwsze wyniki wyszukiwania w przeglądarce są najbardziej popularne. To właśnie najwyżej umieszczone strony są najczęściej przeglądane. Bo jeżeli ktoś dba o prestiż i widoczność swojej strony, to z założenia, w taki sam sposób zadba o potencjalnego klienta.
Chcąc założyć stronę www, warto zadać sobie kluczowe pytanie. Do kogo ma trafić moja strona? W tej sytuacji dobrze wejść w skórę potencjalnego odbiorcy. Dokładne poznać jego oczekiwania, problemy i odpowiedzieć na nie po to, by uzyskać zamierzony efekt. W tym przypadku oznacza to pozyskanie klienta, czyli kontakt do niego. Mowa tu o intencji informacyjnej, czyli w skrócie:
- podstrona powinna być dopasowana do intencji potencjalnego odbiorcy,
- treść powinna dokładnie opisywać to czego szuka potencjalny odbiorca,
- a na końcu, często używany zwrot Call To Action, czyli wezwanie do działania, zachęta dla odbiorcy, by dokonał transakcji.
W praktyce można posłużyć się wieloma przykładami, np.:
Pracujesz w branży nieruchomości i sprzedajesz mieszkania deweloperskie. Twój potencjalny klient szuka mieszkania pod inwestycje. Twoim zadaniem jest stworzenie strony w taki sposób, by odpowiedzieć wyczerpująco na jak najwięcej pytań, które interesują użytkownika. Zachęcić go i przekonać, że to właśnie Twoja oferta jest najlepsza na rynku, ponieważ dysponujesz wieloma inwestycjami, jesteś w stanie szybko je zrealizować, masz dobre ceny itd.
Kolejną ważną kwestią jest intencja nawigacyjna. Warto o nią zadbać, ponieważ rozwieje ona dodatkowe wątpliwości klienta. Jeżeli odbiorca szuka konkretnej firmy, warto dołożyć starań, by trafiając na Twoją stronę, został dokładnie poinformowany co, jak i gdzie. W skrócie- gdzie znajdzie Twój numer telefonu, adres mailowy, czy opinie na temat Twojej firmy.
Intencja transakcyjna to nic innego jak zatrzymanie potencjalnego klienta, dłużej na stronie i zachęcenie do transakcji. Tutaj ogromne znaczenie ma treść, a w zasadzie jego optymalizacja z uwzględnieniem fraz kluczowych.
Frazy kluczowe- kluczowe dla pozycjonowania Twojej strony internetowej
Podstawą są meta tagi, a dokładniej meta title i meta description- to chyba najbardziej rozpoznawalne narzędzia. Stanowią wizytówkę strony internetowej. Powinny być dokładnie zaplanowane pod SEO, ponieważ jako pierwsze wyświetlają się po wyszukaniu. Meta title stanowi tytuł strony www. Słowa kluczowe powinny być umieszczone w nim w taki sposób, by po pierwszym spojrzeniu, użytkownik wiedział, z jaką stroną ma do czynienia i co na niej się znajduje. Meta description to opis, który znajduje się bezpośrednio pod tytułem strony i szerzej opisuje, o czym jest. Ze względu na coraz częstsze używanie mobilnych urządzeń zaleca się, by opis był nie dłuższy niż 150 znaków. Nie ma sensu również pisania opisu krótszego niż wskazana liczba znaków, w przeciwnym razie, komputer wybierze za nas słowa, które zawarte są w treści tekstu na stronie. Odpowiednio dobrane frazy kluczowe w meta tagach nie tylko mają wpływ na pozycjonowanie strony, ale również ukierunkowują i zachęcają użytkownika do kliknięcia. Warto zatem, o nie zadbać.
Ruch na stronie generowany jest również przez:
- tytuł podstron,
- lead artykułu,
- stosowanie odpowiednich nagłówków,
- alt strony.
Warto tu umieszczać frazy kluczowe. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie wygląda dziś trochę inaczej niż, jeszcze 10 lat temu. Teksty na strony nie są już pisane wyłącznie dla robotów. Coraz częściej odchodzi się od tego typu działań. Treści powinny być zrozumiałe dla człowieka i przedstawiać jakąś wartość, powinny wyczerpywać również temat. Choć zarabianie przez internet nadal jest lukratywną opcją dla freelancerów, to jednak odchodzi się od zakładania stron naszpikowanych reklamami lub tekstami mało zrozumiałymi. Wychodzi się raczej z założenia, że strona powinna przykuwać uwagę i być przyjemna dla oka. Zgodnie z tą ideą stosuje się wypunktowania, tabele, pogrubienie tekstu oraz krótki i zwięzły sposób przedstawiania tematu. Wskazane są również grafiki, w myśl zasady, że rysunek zastępuje 1000 słów. Należy jednak przy tym pamiętać, by nie spowolnić otwierania strony. Dzisiejszy odbiorca jest dość niecierpliwy i zbyt długie ładowanie strony zniechęci go do wejścia. A to, na jak długo internauta zatrzymał się na naszej stronie, też ma znaczenie- i to niemałe!
Czy warto przenosić biznes do internetu? Czy to się opłaca?
Jest to opłacalny biznes pod warunkiem, że wiemy, jak to działa i co należy zrobić. Wiedza, którą trzeba zdobyć, by interes internetowy był opłacalny, jest nie mała, ale zdecydowanie do opanowania. Niektórzy łączą zarabianie w sieci ze swoim hobby. Dobrze zaprojektowane i pozycjonowane blogi o podróżach, kulinariach lub modzie potrafią zarobić pokaźną sumkę, za którą będziemy w stanie się utrzymać. Podobnie sklepy internetowe, które generują dość spore zyski, dzięki temu, że są widoczne i zadbały o marketing. Na koniec warto wspomnieć o trendzie, który jest zauważalny w sieci. A mianowicie, powolne odchodzenie od treści pisanych, na rzecz “mówionych”. Coraz częściej korzysta się z przekazów audio i video, ponieważ są one wygodne. Podcasty, czy pliki audio można odtwarzać podczas jazdy autem joggingu, czy sprzątania. Oszczędność czasu jest ważna, ludzie coraz szybciej się uczą i chcą to robić, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Dodatkowo pomagają w tym urządzenia mobilne, które można zabrać ze sobą, dosłownie wszędzie. Warto zatem zastanowić się nad ścieżką dźwiękową i “podążać nią” wraz z postępem technologicznym.